torsdag 18 juni 2015

Rabarbersaft


När rabarbern i den egna trädgården inte växer så värst bra blir man väldans glad då man hittar rabarber på äldsta sonens bull-o-kakförsäljning. Vi köpte med oss 2 kg stor fin ekologisk rabarber. 


På hälften kokade vi saft. Inte krångligt alls. Bara skära stjälkarna i bitar och hälla på det kokvarma vattnet, skalet från 1 lime, saften av 1 lime, sockret, 4 kvistar citronmeliss och vaniljstången. Rör till sockret smält och låt stå 24 timmar. Sedan silas rabarbern bort och saften hälls i de kokta sterila flaskorna.




Och jag som har så svårt för att slänga saker sparade de bortsilade rabarberresterna och gjorde paj på det. De var inte alls smaklöst som man kanske skulle kunna tro då det är rester. Utan det mesta av smaken fanns kvar och jag piffade upp det med lite kardemumma.  Ett eget litet knäckigt recpet hittade jag på av

2,5dl havregryn
2 msk ljus sirap
100 gram smör

Allt  blandades ihop och lades på rabarberkompotten innan den skjutsades in i ugnen.

Japp, det var del ett av rabarbern. Del två blir marmelader och vi sitter och funderar på vad vi skall smaksätta dem med. Blir nog en med kardemumma i alla fall.

Önskar er en fin dag!! Lite regnig hos oss men en innedag är ju inte helt fel det heller.

1 kommentar:

  1. Vad gott det ser ut! Våra rabarber är alldeles för klena och små så jag vågar inte ta in några. Jag hoppas de växer till sig så småningom.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!