tisdag 16 juni 2015

Sommarlovsaktivitet: baka bullar


Ute finns en vägg av grönt. Det är avenboken som nu slagit ut sina knoppar. Jag gillar den mycket, men den ger ett lite konstigt ljus inne i köket.... nästan lite som en simhall. Men nu var det ju inte riktigt det jag skulle skriva om utan mer om bullbaket igår.


Alla fick hjälpa till för vill man smaka får man baka. Lite premiär för Liten som mest satt och kavlade och hackade i degen.


När vi kavlat och bakat färdigt lades de på plåt och ställdes i min julklapp. Ett plåtställ, väldans praktiskt faktiskt då man bakar många plåtar. För nu slipper vi sprida ut plåtarna på varendaste liten bänkyta i köket. 


Vi bakade torra jordnötssmörsbullar. Vet inte om det hade blivit bättre om vi kommit ihåg att lägga sockret i jordnötssmörsmeten. För nu liksom gled allt ut när de skars till.


Vanliga kanelbullar och kardemummabullar. Dessutom gjorde vi bullar i form med sockerglasyr.


Och så gjorde vi en bränd plåt. De bullarna smakade ändå ok. Inte alls bränt, mer väldigt torra så vi skar till dem och gjorde skorpor.



Sen har vi det där med att städa undan baket. 

God morgon!

Det blev lite bakat igår. Jag brukar dra mig för att göra de sakerna när jag är själv hemma med barnen men nu ska jag bli bättre. För även om barnen är ganska så stora tycker jag det är svårt det där med lov. Att få dem att göra annat än att titta på tv eller spela. Det blir liksom ett väldans tjat om allt. Och det tar några dagar för dem att varva ner. Komma ner i ledighetslunket och upptäcka att det finns annat än spel och tv. Så har de inget annat att göra får de vara med i vardagssysslorna, nästan ett måste. Kanske de börjar ta sig för att göra eller komma på allt annat som de gillar att göra. 

Idag fick vi leverans från England till butiken. Så har de inget att göra packar vi upp finheter tillsammans. Och de brukar gilla det där med att packa upp och bära upp i förråd och på vind. 

Önskar er en fin dag!!

1 kommentar:

  1. Härligt att göra sådana där saker tillsammans.... Hilma hade uppdrag att läsa åtta böcker under sommarlovet, hon gjorde det på fem dagar så man kan säga att hon har kommit in i lunken iallafall! :-)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!