onsdag 2 september 2015

Blåbärscheescake och annat gott



Vi ordnade en liten släktträff när syster var här. Lite mat och såklart fika. Varför jag alltid bara fotar fikat vet jag inte riktigt det liksom bara blir så. Men det är nog så att det blir så för fikat kan jag  förberedda och fota innan. Medans maten  är färdig när gästerna kommer och jag vill inte stå och fota när gästerna har kommit och alla börjat äta. Fast det är ju inte så konstigt egentligen. Bara en känsla jag har.

 Och det bästa när man bjudit på fika är att man alltid får lite rester som man dagarna efter kan njuta av till eftermiddagskaffet. Och jag lovade visst på instagram att jag skulle receptlänka förra helgen men det hanns inte med. Jag prioriterade helt enkelt tiden med min syster. Men här kommer de i alla fall. 


En underbar Blåbärscheescake efter Leilas recept som ni hittar  här 
  Jag har bytt ut vanliga digestivekex mot glutenfria så även min kusin som inte tål gluten kunde äta den. 


Recept på Roy Fares fräscha Citronrutor som äldsta sonen bakat helt själv hittar ni här. 


Knäck med lakritspulver, jordgubbsströssel och flingsalt efter mellanpojkens önskemål. 

-Mamma kan man bara koka knäck till julen? 
- Nej inte alls. 
-Då vill jag göra knäck.
- Då gör vi det.

2dl sirap
2dl grädde
2dl socker

Koka ihop i en vid kastrull på högsta temperaturen tills kulprovet visar en fast kula. Jag brukar göra kulprov då och då och hålla koll på färgen för när man kokat knäck några gånger ser man när den fått rätt bruna nyans.

När knäcken hällts upp i formar strös önskad smaksättning på.



Glutenfria kolakakor som inte alls blev så jättegoda. Så jag skriver inte ned receptet. Men det gick tydligen inte att bara byta ut mjölet mot potatismjöl om man säger så. 

Finaste onsdagen önskar jag er.



1 kommentar:

  1. så mycket gott... och vackra bilder såklart, som vanligt här hos dej! :-)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!