måndag 23 november 2015

En prickig matta med bollfrans





Förra veckan piffade jag till en gammal vit trasmatta i Litens lekhörna, med ullkulor och textilfärg.


Liten fick ett stort block att måla på med samma färger, i en liten palett så jag skulle få lite tid till att trycka på mattan. Jag gjorde även några potatisstämplar som han kladdade lite med.  Och Liten som inte är jätteförtjust i att rita och måla satt faktiskt ganska länge och målade så jag tror kanske detta är lite roligare att måla med än vanlig vattenfärg.



Jag lade upp min färg på papperstallrikar, sedan tryckte jag med en rund svamp jag hade hemma.  Går ju lika bra med en potatis om man inte har en svamp. Det som svampen inte lyckades täcka med färg fyllde jag i med pensel. 


Prickarna har jag satt ut lite här och där. Ibland ensamma och ibland flera på samma ställe.



Bollarna träddes först på ett snöre innan jag sydde fast dem i mattkanten. Lite på samma sätt som när man ska sy igen ett hål på kudden efter att den fyllts med vadd. 


Liten gillar den mjuka bollkanten massor 


Och att fotografera en stor matta är ju inte helt lätt. Men här ser ni mattan ovanifrån och hur prickarna är placerade.

Textilfärgerna och ullkulor/ullpärlor kommer från Creativ Company och jag har använt mig av 
ullkulorna som heter pastellharmoni med artikelnummer 45135.

Namnet och numret på textilfärgerna är 

Duvblå 34197
Mörkrosa 34187
Kiwi 34193
Lavendel 34190
Guld pearl 3368

 Färgerna är aningens mörkare än ullkulorna och den gröna var kanske lite för neon men jag tror att om man gör det själv (utan liten hjälpreda) och har tid att blanda lite skulle det nog bli mer pastell på dem med lite vitt i också. Fast gillar man färgerna på vår matta så låter man det såklart vara som det är.

Detta pyssel är ett samarbete med Creativ Company om har massor av roligt material till pyssel. Dessutom hittar ni massor av pysseltips och diy på deras webbplats.

2 kommentarer:

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!