torsdag 5 november 2015

Japansk cheesecake




Hittade ett recept på en japansk cheesecake på pinterest som jag tyckte såg så väldigt luftig och god ut. Och för den som någon gång ätit japanska bakverk förstår mig när jag säger att de är helt fantastiska. Smakerna är liksom inte alls som våra. Vad som skiljer kan jag inte riktigt förklara. Det bara är något. Som ni förstår så var jag ju tvungen att prova på att baka denna fantastiska kaka med bara tre ingredienser som fått så fina betyg.


Och jag kanske blev aningens besviken. För när jag tog ut den ur ugnen sjönk den ner och såg mer ut som en ungspankaka än en luftig cheesecake. Sen smakade den mer som ostkaka. Kanske inte så konstigt egentligen för det är ju en cheescake men jag hade mer en bild av att det skulle vara mer som en ostkakssockerkaka. 

Och för den som vill prova och kanske lyckas bättre kommer här receptet.

120 gram vit choklad
120 gram philadelphiaost
3 ekologiska ägg

Börja med att sätta ugnen på 175grader
Dela på gula och vita och lägg in vitorna i frysen
Smält den vita chokladen
När den vita chokladen smält blandas den med philadelphiaosten och sen tillsätter man gulorna.
Vispa vitorna till skum och vänd i ostblandingen.

Häll upp i en smord ugnsform och ställ in i ugnen 15minuter sänkt därefter till 150grader och låt stå 15 minuter. Tillsist låter du den stå i ugnen 15 minuter på eftervärme.

Enkel är den att laga, få ingredienser och glutenfri. Med lite grädde och kanske en syrlig kompott så blir den nog ännu lite godare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!