söndag 27 december 2015

En julig pepparkaksstad


Det årliga pepparkaksbygget gjordes på julafton. Det blev en liten julstad där min mamma gjorde en igloo, jag byggde ett  tåg och dottern gjorde ett härligt blomstrande hus.


En egen ritning gjorde hon fröken och även mönstret till delarna. Och jag lyckades krascha finaste väggen när jag satte ihop delarna. 


Tågets delar finns i en av mina bakböcker så det var bara att rita av, klippa ut och kavla ut degen. Julgranen gjordes av tre olika stora stjärnkakor som satts fast med lite kristyr och pudrats med florsockersnö.


Min mamma gjorde den allra enklaste varianten som vi garanterat kommer göra även nästa år. Man kavlar degen och lägger den över en ugnssäker form eller skål och formar till den  snyggt och skär ut fönster och dörrar  innan allt åker in i ugnen.

Ja det blev en pepparkaksstad även i år. På självaste julafton bakade vi den. För vi tänker lite så att det är bästa att baka så nära ätar dagen. Så den inte står och samlar dam i väldans massa dagar. Än står staden där men i veckan äter vi nog upp det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!