måndag 7 december 2015

Lite pepparkaksbak


Jag och liten gjorde en pepparkaksdeg i veckan.


Och i helgen bestämde vi oss för att baka. 


Den blev lite kletig men med mycket mjöl och gnäll lyckades vi till slut få den kavelbar och kunde stansa ut pepparkakorna.


På bordet stod fullt utblommade hyacinter och doftade jul.



När liten sov kristnade jag och storbarnen några av pepparkakorna. I år dekorerades några med mininonstop. 


Sen var det det där med städning efter fyra bakgalningar.

Så var det dags att baka pepparkakor. Storebror gjorde det enkelt och gjorde bara ägg, mellan gjorde tjocka peppisar med sporttema, fröken och jag tog alla de juliga formarna. Liten han tog två tuggor av degen, kavlade lite la några små bitar på plåten och var sedan arg resten av den tänkta mysiga julbakningen.



2 kommentarer:

  1. Idag har vi bakat på jobbet, det räcker för mej, sen vill jag inte baka mer. Barnen åker till mormor och morfar i helgen och bakar, en bra tradition tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Min minsta äter bara en massa deg, och blir sedan jättearg när hon inte får äta mer. Men det är mysigt att baka ändå tycker jag. Det får bli lite konflikter, för så småningom lär de sig ju. Fina peppisar har ni bakat i alla fall!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!