måndag 14 mars 2016

En luftballongslampa




Fick in så söta blommiga rislampor till butiken. I början hängde den bara i taket ovanför ett litet bord men sen när tiden fanns förvandlade jag den till en luftballong.


Med jutesnöre som jag hade hemma och en egenvirkad liten korg.

Och för den som önskar göra en egen kommer en liten beskrivning men inte den finaste bilden. Men jag tänkte det var lättare att förstå med en bild också än att bara skriva.



Börja med att hänga upp den. 

Gör sedan ett kors med två snören och en knut på mitten och låt snörena hänga ner. Varje snöre bör vara ca 4 gånger längre än själva lampan. Bild 1

Nästa snöre knyter du om det ena som hänger sedan vidare runt och knyta runt varje hängade snöre.
Ett tips är att lägga de hängande snörena vid lampskarvarna som är på lampan. Det är lite jobbigt för armarna men när väl första raden sitter blir det lättare med de andra två sen. Bild 2

Sedan fortsätter du med nästa runt ungefär på mitten på lampan. 
Och sista en bit under den så den hamnar ungefär med samma avstånd som den första. Bild 3

Sen tar du två snören till och bilda ett kors och knyter om den första högst upp och vandra sedan ner med en knut om varje lodrätt snöre. Följ även här skarvarna på lampan. Bild 4

De första snörena låter du vara långa för där fäster du själva korgen och de andra klipper du av när du fäst i sista lodrätta raden. 


En virkad korg

Den virkade korgen har jag först gjort en rund bottenplatta som är ca 10cm i diameter med fasta maskor.
Sedan virkade jag i den inre maskbågen några rader fasta och några stolpar olika varv tills jag hade önskad höjd. Ögglorna är 10 fasta maskor fästa i korgen och sedan virkade jag ett varv fasta över. 


Och för den som inte vill eller kan virka funkar det ju bra att ta någon korg eller ask man har hemma istället. 

Lycka till!



1 kommentar:

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!