lördag 7 maj 2016

Afternoon tea



Storebror fyllde ju 13år för några veckor sedan. Och vi hade i torsdags en liten afternoon tea för släkten som kom för att fira honom.


Vi bjöd på scnones.


Trekantssmörgåsar med lax, ost o skinka och äggröra. Inte i samma då försåss utan tre varianter. Och av de där kanterna som vi skurit bort på formbrödet gjorde jag kanel och socker pinnar. Smält smör och tillsätt matolja. Doppa snabbt kanterna och rulla i kanel och socker. Lägg ut på en plåt och låt torka i ugnen.


Storebror gjorde ett lass ljuvlig chokladtryffel.


Och tårta måste man ju ha när någon fyller år. Gjorde det väldigt enkelt för mig. Använde mitt favoritrecept på sockerkaka och smaksatte med cacao.


Sen bakade jag även en syrlig limecheescake dekorerad med grädde, passionsfrukt och jordgubbar.



Eftersom sommaren liksom kom  plötsligt sådär efter dagar av rusk och snöblandat regn kunde vi sitta ute. Och som jag saknat de där dagarna ute. Nötta bänkar och skira spetsdukar med små vaser av blomster plockade i trädgården. Dagarna då barnens rum står orörda och städade för att de spenderas utomhus. Och leksakerna strös ut i hela trädgården istället. Och kvällarna när de knappt vill gå in. Minns så väl de dagarna när jag själv var liten.  Hur vi ropade på gården om vi fick vara ute lite till bara. Älskar det!! 

Även om värmen är här så är det inte så grönt ute ännu. Och det färggrannaste är löken  som inte plockades upp förra året som nu har  växt till sig mycket under våren att vi snart kan  skörda den.

Idag blir det lite trädgårsfix innan jag står i affären några timmar. 

Önskar er en härlig lördag!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!