lördag 21 maj 2016

Jordgubb och chokladtårta





Chokladtårta med färska jordgubbar och chokladmouse.


Och även om det är lite tidigt och jordgubbarna inte är svenska var de väldans goda. Från spanien var de minsan och smakade som svenska solmogna jordgubbar. 

Hejsan,

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt bästa tårttips idag. Ibland måste man göra det enkelt för sig. Även om jag gillar att baka och dekorera finns inte alltid tiden. Och sockerkaka är ju väldans lätt och användbart till så mycket. Något man kan ändra och smaksättta i många olika smaker. Just till denna använde jag mig av kakao. Och nu syns det ju inte så värst bra på denna men jag la i olika mycket i alla bottnarna för att få den lite chokladregnbågsaktig. Ljus, mellan och i botten mörk. 


Sen fyllde jag tårtan med chokladmousse från Dr Oetker . Har aldrig köpt färdig så men ibland räcker tiden inte riktigt till att göra egen och jag kan säga att jag blev väldigt positivt överraksad över hur god den var. Sedan dekorerades tårtan med färdiga chokladrosor och blad även de från Dr Oetker.


Mitt bästa sockerkaksrecept som används som tårtbotten och till sockerkakor kommer här.

3st ägg
3dl socker
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
75gram smör
1dl vatten


Börja med att vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl och bakpulver och ev kakao (vid chokladsmak) och vänd ner i ägg och socker blandningen

Smält smör och tillsätt vatten. Rör ner i resten av blandningen

Häll upp i smord form strödd med cocosflinger.

Häll upp i önskad form. Till tårtor brukar jag använda mig av aluminiumformar från mataffären och även om de är engångs går de att diska ur och användas igen om man är försiktig.  För då kan jag hälla upp i fler samtigit och slipper då skära och smula med en stor botten. 

In i ugnen snabbt ca 10min  när du gräddar bottnar upphällda i varsin form och längre vid en form ca 30-40min. Provsticka är bästa redskapet.

När bottnarna svalnat är det bara att fylla, bygga och dekorera.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!