fredag 8 juli 2016

Vit kladdkaka med rabarber


I sommar haf flödet på instagram varit fyllda av denna vita kladdkaka med rabarber. Så när vi kom hem från resan och jag gick en liten runda i trägården plockade jag några av de få små rabarberstjälkar vi hade.


De var lite träiga och trådiga eller så berodde det på att jag inte skalade rabarbern. Men god var den i alla fall och lätt är det att skrapa bort bara det goda mjuka av rabarbern.


Eftersom den var så väldans enkel att göra gjorde jag en vinbärskaka också då vi har två rödvinbärsbuskar fulla med bär. Och denna har jag tillsatt lite vitchoklad också då jag tyckte det skulle passa. Och det gjorde det minsann. Lite rödvinbär och citronmellis från trädgården fick piffa till den lite mer och även några vitchokladspiraler.

För den som önskar baka en kommer här det superenkla receptet.

Du smälter 150gram smör och häller därefter i 2,5dl socker, 2dl mjöl, 1tsk kardemumma och ca 20gram hackad vit choklad sist lägger du i 3st ägg. 

Sedan häller du i den i en form med ca 20-24cm i diamter. För att lättare få ur den ur formen klippte jag till bakplåtspapper som var 4cm större än botten på formen och la i . Så får man en kladdfri form och en lite mer blomformad kaka. Grädda i 130grader i ca 20 min. 

Rabarber och bär lägger du i efter hur du vill den skall se ut. Till rabarberkakan anväde jag en vanlig lång stjälk. 

Lycka till och hoppas det skall smaka!! 

Trevlig helg!



1 kommentar:

  1. OHHH hört sich sehr einfach an zu backen
    kommt auf meine LISTE,,,,

    wünsche noch einen schönen ABEND
    bis bald die BIRGIT aus TIROL

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!