tisdag 28 februari 2017

Muffinssemlor


Fluffiga, enkla att baka och faktiskt nästan lite godare än vanliga semlor. 


Och med en hjärtformad topp och hjuldekoration på tandpetare blir de ju ännu lite festligare.


Årets första semla fick bli en muffinssemla. Ljuvligt gott var det med sin luftighet som gör att man inte alls blir lika tung i magen som av en vanlig semla. Har ju tänkt att baka tidigare men så har det ju liksom inte blivit av då jag är så välans förtjust i de vanliga semlorna. Men efter att nu ha provat blir det fler av denna variant. 

För muffins går ju att variera i alla oändlighet vilket är väldans praktiskt hemma hos oss där alla gillar olika. En plåt muffins kan bli vanliga muffins med philadelphiafrosting, ätas som de är eller göras till olika semlor.

Till de hemma som inte gillar mandelmassan fyllde jag med chokladsås eller sylt.

Sen har vi ju det där med recept. Jag har ett sånt riktigt favoritrecept som jag använder både till 
tårtor, sockerkakor och muffins.Tänker att det är lättast så. Att inte krångla till det för mycket och att alltid ha receptet i huvudet för då har jag ju det med mig även när vi reser iväg någonstas.


Grundrecept till 12 semlor, en sockerkaka eller en tårta med flera bottnar.


3st ägg
2dl socker
50g smör
1dl mjölk
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver

Vill du göra semelmuffins har du även i 1msk kardemumma som för övrigt är väldan gott även till muffins med jordgubbsfrosting.

Önskar du göra en chokladtårta lägger du i 0,5dl kakao också

Gör såhär

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt

Smält smöret och häll i mjölken

Vänd ner smör och mjölkblandningen i ägg och sockerblandningen

Blanda mjöl och bakpulver (kardemumma vid semelmuffins) och vänd sedan ner det i den lösa smeten.

Häll upp smeten i önskade formar. Till mina semelmuffins har jag använt vanligt bakplåtspapper. Ett ark blir 6stycken fyrkanter som man sedan petar ner i en muffinsplåt. Blir lite lagom hemlagat men ändå väldans fint.

Och lilla hjärtat kan man ju skära ut på fri hand eller ta hjälp av en kakform som man skär runt. Är ju inte så noga att det blir perfek.

Lycka till med bakligheterna!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!