söndag 13 december 2009

Pepparkaksgumma och tomtenisse

I år ville Juliette vara pepparkaksgumma och hon ser ju inte direkt ut som en gumma utan mer som en flicka. Kläderna är sydda av gamla soffkuddsöverdrag och en linnegardin. För att få den lite sötare sydde jag fast vit brodyr och trädde i lite rött band.

Klänning med brodyr i nedkant och ärmar, knapparna tog jag från knappburken med udda knappar. På huvudet har hon en liten sjal, även den med lite vit brodyr.


Leonard fick byxor, luva och väst sydda av vårt gamla sofföverdrag. Tomtedräkten fick bli som den jag sydde åt en kund för ett år sedan som jag visade i början av december. Här hittar ni den.

Jag har sytt min första tröja i trikå och det gick väldigt bra och fort går det också. Så nu skall jag nog utöka kollektionen med några baströjor med små tryck. Som ni ser är tyget på luvan väldigt tjockt så den står av sig själv.


13 kommentarer:

  1. Nämen å va fina de är!!!! Underbara lucia/jul kläder som ingen annan har :)

    Hoppas ni har en mysig lucia kväll - kram!

    SvaraRadera
  2. Vilka söta dräkter!
    Glad Lucia!

    SvaraRadera
  3. Såå fina! Söt pepparkaksgumma blev det allt!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  4. å så søte de er i dette herlige tøyet,du er så flink.
    moro å være så kreativ som du er.
    ønsker deg en hyggelig kveld,
    klem fra sylvia

    SvaraRadera
  5. Vilka fina lussekläder, gammaldags och stilrent. Jättefina... Söta barn som vanligt!!

    SvaraRadera
  6. Inga ord, vackert och rent!.
    Fast jag måste säga det: Sötare kan inte va´

    SvaraRadera
  7. Åh, helt underbart sött. De är så ljuvligt söta. Vilka fina ideér du har Mia, lite pysslig. Tänk att gamla gardiner och sofföverdrag kan bli något så fint. Du är såå duktig! Luciatåget med min systerdotter igår i kyrkan var helt underbart sött. Hon var så duktig, därframme stod hon längst fram och sjöng, utan tänder framtill och allt. Hade ju nyligen tappat tre tänder upptill och tre tänder nedtill och hade nog en aning svårt att sjunga egentligen. Men gud vad sött det var! Hoppas ni får en fin vecka! Skickade paketet i helgen så du har det nog idag eller imorgon. /petra.h

    SvaraRadera
  8. Shit vad fint det blev! Superfint verkligen!

    SvaraRadera
  9. Pepparkaks-kláderna är.......ja.....sá fina!

    SvaraRadera
  10. jättefint! Dina barn verkar så glada över att få agera modeller. Antar att det där kan ändras med åren...

    SvaraRadera
  11. Så härliga lussekläder! Jättesnyggt med dom röda finskorna till pepparkaksdräkten. Så fina detaljer på kläderna, med knappar, spetsar m.m.

    Haklappen sitter riktigt bra på Tuss hals, den är inte för smal. Han har iofs ganska smal hals.

    SvaraRadera
  12. Vilka sötnosar!

    Nu blev jag riktigt imponerad. Bara sydde upp ett par dräkter så där. Av lite överblivna tyger mm. det kallar jag power :)

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  13. Dom är ju bara såååå söta!!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!