söndag 20 juni 2010

En något för stor herrskjorta



Igår fyllde Kenneth år och jag har inte haft tid att köpa någon present vilket jag i och för sig aldrig har. Vi är lite dåliga på att köpa och ge presenter när det förväntas, som födelsedagar, alla hjärtansdag och andra årsdagar. Vi tycker att det är roligare att ge något oväntat och inte när det förväntas. Det är trots allt inte presenten som ges vid födelsedagen eller andra högtider som avgör hur mycket man älskar varandra. Jag sydde i alla fall en skjorta igår som jag har tänkt göra länge. Tyget köpte jag för nästan ett år sedan och redan då var det tänkt att det skulle bli en sommarskjorta.

Jag tycker att skjortan är snyggast med uppvikta/uppkavlade ärmar eftersom det skall vara en lös och ledig skjorta. Ett bandkantat ärmslut och manschett.

Tyget är ett tunt ljusblått bomullstyg med lite glansiga ränder, perfekt till sommarkläder. Passar fint till ett par blå jeansshorts, linnebyxor eller kanske ett par uppvikta jeans.

Bak är ett ok och ett litet veck där jag dessutom sydde på en sådan krok/ögla. Jag tycker att det är en fin detalj. Hade tänkt göra en sådan på Emilskjortorna men där sitter kinoko-märket så det blir lite trångt.

Skjortan blev fin och jag är nöjd förutom att den blev alldeles för stor både på längden och bredden. Födelsedagsbarnet tycker att det mer såg ut som en tunika än en skjorta där han inte alls behövde ha byxor under, så nu ska den kortas och vidden minskas innan den används.
Jag har använt mig av samma mönster som jag gjorde till tomtedräkten så rörelsevidden är ganska stor vilket jag borde ha förstått.

Nu är det bara två dagar kvar till utlottningen av en kjol, här kan ni anmäla er. Idag är det sol och jag ska sy.... tur att jag tycker att det är så roligt.

11 kommentarer:

  1. Den ser jättesnygg ut, jag gillar modellen! Synd att den blev för stor men det fixar du säkert! Du är så duktig att sy!

    SvaraRadera
  2. Vilken härligt skjorta! Ja inte är det i presenterna som kärleken sitter men visst är det kul att uppmärksammas och uppmärksamma ibland.
    Ha en trevlig vecka.
    Kram Cia

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg och stilig herrskjorta! Ofta ser de ju bra ut som lite stora. Fin detalj med kroken, inspirerar mej till att prova göra en sån nästa gång jag syr skjorta. Massor med snygga detaljer, du är verkligen skicklig!

    SvaraRadera
  4. Hej Mia!
    Hoppas din man hade en trevlig födelsedag!
    Vilken fin skjorta, gillar modellen:)

    Ha det gott!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  5. Jätte-snygg! Önskar att jag kunde sy så bra för min man använder nästan bara den sortens skjortor :)

    SvaraRadera
  6. Den så iallefall veldig lekker ut - regner med du får den til å passe finfint så flink som du er :)

    SvaraRadera
  7. Vilken skir och välsydd skjorta! Många fina detaljer som gör den så smakfull.

    SvaraRadera
  8. Otroligt fin skjorta som ser supersval och himla somrigt fräsch ut:) Instämmer helt i det där med presenter när det förväntas...sånt sysslar inte vi med...vi ger när vi känner för det...när glädjen och lusten finns:)

    SvaraRadera
  9. Håller med dig om det där med presenterna. Jag avskyr verkligen att leta present till en viss person på en viss dag. Men ofta hittar jag saker som jag tycker skulle passa just DEN personen fast vid helt FEL tillfälle. Men då köper jag ofta inte den eftersom det skulle av många anses som underligt i min omkrets. Men jag ska sluta tänka så nu och bara göra vad som faller mig in :-). Jättefin skjorta!

    SvaraRadera
  10. Den skulle du också kunna använda med ett skärp =)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!