onsdag 2 mars 2011

Organza, lampskärm, nål och tråd


Vissa saker jag gör tycker jag alltid lite extra mycket om och den här lampskärmen älskar jag. Det är nog bland det finaste jag gjort i hela mitt liv om jag får berömma mig själv. Så här såg lampan ut innan jag gjorde om den.

Tyget är en gammal gardin som jag hade i mitt rum när jag bodde hemma för över 10 år sedan. Samma som Tingelingklänningen jag sydde för några veckor sedan men en annan färg.

Lite volangrysch i nederkanten för att få ett finare avslut.

Till slut bestämde jag mig för att sy fast tyget i stommen.

Stor glödlampa (jag vet att det inte är miljövänligt med vanliga glödlampor men de här är bara såå fina, jag kunde inte låta bli. Snart kommer det säkert en miljövänlig variant)

Eftersom insidan var så fin har jag behållit det creme-färgade bandet.


Det tunna glansiga tyget gör att skenet från lampan blir jättevackert på kvällen.

Jag älskar min nya lampa!

15 kommentarer:

  1. Jag älskar också din lampa, haha.
    Precis så vill jag göra men fattar inte hur.
    Nu ska jag studera dina bilder noga:-)

    SvaraRadera
  2. jättefint!! vilket pill för att få det så perfekt!!

    SvaraRadera
  3. Ååå, så fin! Jag får en flashback till 70-80-talet då min mamma gjorde lampskärmar. Jag har för mig att hon lindade in själva stommen med bomullsband och limmade fast, sedan tror jag att hon sydde fast tyget. Får nog leta fram den hon gjorde till mig: en ljusblå glansig, som siden och med vit frans nertill, eller var det bara en bård.....??

    SvaraRadera
  4. Ja, jag förstår verkligen att den där hör till favoriterna. Jättefin!!

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg lampa! FÖrstår varför du gillar den. Blir imponerad av din handsömnad och tålamod.

    SvaraRadera
  6. Helt fantastisk!!!!
    Mycket imponerad, du är såå duktig.

    kram lisamaja

    SvaraRadera
  7. Himmel! Du är verkligen ett under av tålamod. Hur fint som helst!
    Måste också kommentera den lilla ullkappan i ett tidigare inlägg. Det är de finaste knapphål jag sett i hela mitt liv!! Och hela kappan var underbar!
    Ha en bra helg!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  8. Åh, lampan är ju som en Dröm!! Så himla fin! :-)

    Jag har inte bestämt tema för nästa pysselstafett än, men så fort det är klart kommer jag skriva det på bloggen. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Förstår att du älskar den, den är jättefin. Skenet på kvällen ser underbart mysigt ut!

    SvaraRadera
  10. Vilken superfin lampa du fick till. Den ger verkligen vill-ha känsla

    SvaraRadera
  11. OJ vad fin den blev - Imponerande!! Roligt att hitta hit till en fin och inspirerande blogg:) //Petronella

    SvaraRadera
  12. WOW den där var ju helt ljuvlig!!!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!