måndag 6 september 2010

Pelargoner


Jag tog små sticklingar från min mammas pelargon i somras och nu verkar de ha rotat sig ordentligt. Men jag undrar nu hur jag ska få dem att klara sig i vinter.

De jag hade kvar från förra året ser inte så roliga ut. Taniga och små, jag vet inte om det kan bero på att jag planterade om dem på hösten. Det kanske inte är så smart att ge dem en stor kruka med ny jord när de ska ligga och vila. Hur ska jag göra med dessa små, ska jag plantera om, klippa ner eller bara låta dem vara?


Blommorna på den är är så söta och jag som tidigare har tyckt att pelargoner har varit en pensionärsblomma ändrade mig då jag fick mina första förra året. De var så lättskötta och blommande fint hela sommaren. Sedan kom vintern, de flyttades in och såg ut som de ska den tiden på året. När våren kom tänkte jag att de skulle blomma och bli gröna igen. Men så blev det inte alls. De blev rangliga med röda blad, och en blev inte mer än 5 cm med blomman (jag ska ta en bild så ni får se världens minsta pelargon). Tips och hjälp mottages tacksamt!

Idag blir det fullt hus då Leonard ska ha med sig två kompisar med mammor och syskon. Så nu ska jag städa upp frukosten och förbereda lunchen.

Ha en trevlig dag!

4 kommentarer:

  1. Vilka söta pelargoner du har fått! Underbart näpna blommor...

    Jag vinterförvarar mina pelargoner i vårt torp. Där är det ljust och svalt. Vattnar dem kanske en gång i månaden under vintern. När jag ställer undan dem för vintern gör jag ingenting med dem. De vissnar ner så sakterliga när det blir mörkare. Sen plockar jag fram dem i februari-mars och då klipper jag ner dem, planterar om och börjar näringsvattna efter någon vecka efter omplanteringen. Under våren toppar jag dem sedan var 10 cm. Toppskotten kan man sätta i ett glas vatten och vänta tills de får rötter och sedan plantera i jord. Jag har huuur mycket pelargoner som helst nu och det hela började med kanske tre fyra stycken...

    Lycka till!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Vad fint dina pelargoner har växt till sig, jag saknar tyvärr gröna fingrar helt och hållet, men efter att ha läst kommentaren av vita rosor och förgätmigej så tror jag att jag också ska försöka få mina två pelargoner att övervintra :). Tack för inspirationen!

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  3. Vilken fin pelargon, skör och vacker på nåt vis. Skulle inte ta emot några råd om växter från mig om jag vore som du, men verkar som Anna med vita rosor och förgätmigej har koll på läget. Kanske rent av ska försöka mig på övervintringsprocessen jag med?

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. fina! vet du vilken sort det är?

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!