onsdag 16 mars 2011

Spegel spegel på väggen där



Nu har sprayflaskan varit i farten igen och denna gången har spegeln i hallen fått ny färg. Väldigt blå som K sa igår när solen sken in genom vardagsrumsfönstret.
Vi fick tulpaner av gäster i helgen och några fick plats i en vas som jag ställt i en gjutjärnskruka.

För att få de långa stjälkarna att stå bra har jag satt dem i sådana här spikplattor som används i japansk blomarrangemang. För er som känner att ni har tid, kan ni titta in på länken här där de visar olika sätt hur man gör. Min tulpaninstallation är inte ett försök till Ikebana utan jag har använt spikmattorna för att få dem att stå bra i en låg vas. Min mormor var i sin ungdom Ikebana-lärare och mamma har också varit elev hos henne. Men likt mig var hon "fröken tvärtemot" och ville göra på sitt sätt.


Jag vet att det blivit mycket om Japan här på bloggen och man kan tycka att det som sägs på nyheterna ska räcka. Men jag måste bara säga att skalvet igår var i Shizouka där min morbror med fru bor och, väldigt nära deras stad. Nu hoppas vi att den sovande vulkanen Fuji (se söndagens inlägg) inte får för sig att vakna. Nu har den sovit väldigt länge så sannolikheten att den skulle vakna är liten. Men med rådande kaos skulle man inte bli förvånad om det hände. Mina släktingar mår bra i alla fall och förmodligen är det väldigt kallt då de har begränsat med el. Om ni läst Japan resan ser ni att vi hade väldigt kallt då vi var där och värme hade de endast i ett rum nu kanske de inte ens kan laga mat, värma badet eller värma enda rummet. Det är svårt att nå dem men jag får lite information genom min kusin på Fb och mailen.


Jag vet att det här är konstigt och säkert bara en tillfällighet men min mobil ställde om tiden av sig själv igår. När jag upptäckte felet visade mobilen 22.59 (svenska tiden var 13.59) och Japansk tid inträffade skalvet 22.31. När den ställde om sig vet jag inte men när jag gick hemifrån på morgonen var det rätt tid på telefonen. (Eftersom Kenneth tyckte att det var luddigt får ni en kortis: Telefonen ställde in sig på tiden det skulle hända japansk tid men innan det hände. Jag upptäckte det först senare. Förstod ni bättre nu? Förmodligen inte.....)

Samma sak hände när min mormor i Japan dog för åtta år sedan. Dessutom gick mitt halsband som jag fått av henne sönder samma dag och några timmar senare ringde min mamma och sa att hon somnat in.

Jag lovar att det inte kommer fler sådana här vidskepliga inlägg, jag ville bara dela med mig lite. Om man vill ta det på allvar eller inte är upp till en själv men jag kan inte låta bli att tro att det finns något i det.


Jag önskar er en härlig onsdag och att solen skiner på er. Själv känner jag att jag har mycket att tänka på. Kan det verkligen bli värre än det är just nu? Min mamma tror att Japan inte finns kvar snart. Jag kanske får fråga spegeln på väggen....

5 kommentarer:

  1. Nä, du ska inte lova något sådant. Skriv precis det du vill, det vill jag läsa!
    Vad fin spegeln blev! Snart flyttar jag in i ditt fina hem ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja det verkar onekligen som om det snurrar mycket i ditt huvud nu. men det är ju fullt förståeligt med tanke på allt som händer. Jag tycker det är spännande att höra om såna lite övernaturliga saker som du berättar om. Varför skulle det inte ligga något i det? Lite kusligt är det ju samtidigt...

    vilka underbara färgklickar du har nu i ditt hem!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag tänker på dig när det är så mycket som händer. Vad jobbigt att vara så långt ifrån sina nära och kära. Tycker föresten att du ska skriva om precis vad du vill i bloggen! Jag är inte vidskeplig av mig, och tror inte på övernaturliga saker, men när min bästa vän dött så tyckte jag också att jag fick tecken, så jag väljer att vara ödmjuk och tänka att jag varken vet eller förstår allt som händer i världen. Spegeln var föresten jättefin, och vilket smart tips med tulpanerna, det ska jag läsa på om. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag tror stenhårt på tecken och jag tänker mycket på Kumiko just nu. Hoppas att hon sover lite iaf. Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, hoppas dina släktingar har det bra och att det inte kommer fler efterskalv eller vulkanutbrott :(. Jag tror absolut på "tecken" av olika slag. Jag tror tecknen finns där för alla, men det är inte alla som upptäcker dem i sin stressade västerländska livsstil.
    Spegeln blev jättefin, den blå färgen är underbar!
    Kram/Annie

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!