onsdag 7 mars 2012

Det var ju inte så läskigt




Jag tycker det är läskigt att sy i trikå och det enda jag använder det till är muddar till byxor och kjolar. Trikå är inte som vävda tyger, de töjer sig och har ett eget liv. Vävda tyger ligger still där man lägger det och glider inte runt när man försöker sy i det.

Men någon gång måste man ju ta tag i det där man drar sig för att göra och nu har jag äntligen gjort det. Enklast möjliga sak fick det bli och det måste väl vara ett litet linne. Mycket råa kanter för det där med att sy elastiskt mot elastiskt får nog vänta ett tag till. Men jag gillar de råa overlockkanterna mycket, plagget bli lite tuffare. Men för tufft, enkelt och tomt får det ju inte vara så lite krås i mitten fick det även bli. 




Lappen ja, vad skall jag säga, den glömde jag sy i (overlockens baksida) så den pressade jag platt och sydde fast runt om och lite vingligt blev det. Men jag gillar formatet, det gör sig väldigt bra på trikå och kanske blir det ännu finare med kinoko logga på. Nedkanten har jag dragit lite extra i för att få den att bli vågig och kanske att jag hade kunna dra lite till så det inte ser ut som en miss. Ärmhålen kunde ju också sänkas lite och axelbandsdelen smalnas av men annars är jag nöjd.

Ett par jeans till skulle nog passa fint, smala eller "ballongisar". 

Önskar er en trevlig dag!


Mia

16 kommentarer:

  1. Det ser jättebra ut ju, hoppas att du får blodad tand och vågar ägna dig åt det materialet mer! :)

    SvaraRadera
  2. heja, heja... vad fint det blev! Jag är ju också lite nervös för att sy i trikå, fast jag inte låtsas om det så mycket. Men det här med att kanta med band får jag verkligen inte till! Kanske skulle göra lite råa kanter oftare, det blev ju väldigt snyggt! Om du vill kan du ju prova med rullfållen i nederkant, då blir det lite vågigare!

    SvaraRadera
  3. Jättesöt!! Fint med det lilla kråset och overlockade kanter är ju väldigt snyggt på trikå! ...så heja på!!!

    kram lisamaja

    SvaraRadera
  4. Superfint! Jag är på tok för feg för att sy kläder men ibland blir jag otroligt sugen på att testa. Som nu när jag ser hur fint det kan bli. :)

    Angående washitejpen på spolar så svarade jag dig på min blogg. Det var bra frågor du hade och jag tänkte att det kanske var fler som ville veta svaren.

    Ha en härlig dag, hoppas solen skiner på dig också!

    SvaraRadera
  5. Vad fint! Men om du har en overlockmaskin är det ju inget att vara rädd för! Ös på bara! Om du tröttnar på de fina råa kanterna så är tipset nr 1 att köpa en tvillingnål! Så fina sömmar som är superenkla att sy men som blir proffsiga!
    Trevlig dag, Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tvillingnålar men problemet är att jag bara kan sy raksöm med min vanliga symaskin då det är en industrimaskin. Så tvillingnålarna går inte att använda och overlocken har ju många sömmar man kan göra men det är ju det där med att ställa om och placera om nålarna som gör denna lata dam inte orkar.
      Men tack för tipset för det finns ju faktiskt de som inte har overlock utan en hushållsmaskin och då är ju tvillingnålarna super.

      Radera
  6. Oh, vad snyggt! Det ser ut som att du hittat rätt där!
    Ha det gott!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  7. Åh, vad fint det blev! Jag har lovat att sy en klänning till min kompis tolvåring, och det kanske skulle passa att göra sådana kanter på den. Hon vill ha den ärmlös nämligen. men jag vet inte om jag skulle fixa kråset :-)Jag håller helt med dig, trikå är läskigare än vävt på sätt och vis, samtidigt är det såå mycket lättare sömnad också. Dubbelt helt enkelt!

    SvaraRadera
  8. Jättefint tycker jag. Kanske något jag skulle kunna våga mig på också. På min overlock. Passar ju utmärkt nu till sommaren att göra linnen till ungarna :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  9. Kanonfint!
    Gillade kråset :)
    Använder du en särskild symaskin när du syr overlock??
    Läste ovan om något med tvillingnålar - hur funkar det??
    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Tufft och sött på samma gång! Fint med det lilla kråset fram.

    SvaraRadera
  11. Så snygg den blev! Det är ju skillnad på trikå och trikå också, alla är inte sådana som rullar sig så mycket. Torgvantarna blev fina med, spännande virkteknik

    SvaraRadera
  12. Hej Hopp! Lördagen den 19/5 från kl 12.00 Blir det äntligen av!
    Vår första bloggträff i Lev Vackert Huset! Vi hoppas att så många av er som möjligt kan komma och träffas! ÅÅÅHHHH så skoj!
    Föranmälan ska göras tillvitromantik@gmail.com samt en förskottsbetalnings ska göras i samband med anmälan. Detta så att vi kan bjuda på god Kycklingssallad, kaffe, dryck och kaka. Kostnad 135:- Vi håller stängt på övervåningen av huset så att vi till en början kan lära känna varandra där och ha lite lotteri och liknande. Vi kommer också kort presentera hur det gick till när vi förverkligade vår dröm om böckerna och butiken. Sen är det givetvis fritt att röra sig i butiken. För er som kanske vill sova kvar finns bra möjligheter bara ett stenkast bort. Se under Fliken Om Kristinehamn på vår hemsida www.levvackert.se

    SvaraRadera
  13. Så fin den blev! Jag är också rädd för trikå.. Men har du en overlockmaskin eller är det en overlocksöm på vanlig maskin? Vill ha!!

    SvaraRadera
  14. Monya Johansson7 mars 2012 kl. 22:21

    Åh så fin blogg och mycket inspiration!!

    Kika in hos mig och tävla, du kan vinna ett typaket retro tyger eller fina pappersark med en Tildabok :)

    Kram
    Monya

    //blueeiz.blogg.se

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!