onsdag 14 oktober 2009

morgonrock och pyjamas

Hämtadelite saker i helgen som min praktikant M sytt. Pyjamasen är en omlottröja och ett par byxor med grå mudd i bomullspoplin. Mjuka och frasiga som nytvättade lakan som en gammeldags pyjamas från 50-talet. Tyget är ett felköp för ett år sedan som legat flera månader och väntat på att få bli något. Ärmarna är korta men barn är varma så de fryser nog inte.
Såg att modellen påminner lite om sjukhuskläder. Har man ett barn som gillar att leka doktor är detta den perfekta pyjamasen och utklädningsdräkten i ett.

Idag var det kallt igen och då kan det vara skönt att ha på sig en morgonrock i fleece. Elliot är jätteglad över sin nya morgonrock. Varm, mjuk och skön. Även denna morgonrocken har tryckknappar för att slippa onödiga snören som glider ur och inte håller den stängd.
För er som är nya finns här en bild på den första morgonrocken jag gjort. Det är en frottémorgonrock, kanske mer som en badrock. Här finns Juliettes morgonrock.


5 kommentarer:

  1. Hej där! Det har allt gått och blivit ruggigt och kallt här nere i malmö, hade minusgrader i natt och kallt på morgonen. Brrr...För bara två veckor sedan hade vi 13 14 grader på morgonen. Så den där pyjamasen skulle jag behöva, jag är mycket frusen av mig. Den är hur söt som helst på. Och morgonrocken var också söt, jag använder min morgonrock varje morgon och kväll, och är också en sådan som stör mig på band som behövs tajtas till emellanåt. Du frågade om manchestern. Jag har köpt den på Stoff och Stil affären här i Malmö, bor praktiskt taget nästan granne med den affären och cyklar dit alldeles för ofta. Man har lärt känna de som jobbar där nästan och de känner igen mig, och då handlar väldigt många där! Manchestern är mellanspårig (enligt Stoff och Stil) sneglade lite på den grovspåriga, till framtida byxor kanske. Hur coolt hade inte det varit! Ha en superbra dag och sy lugnt! /petra.h

    SvaraRadera
  2. Kunne også godt hatt både pysjen og morgenkåpen selv!! Ser deilige ut.

    Så mye lekkert du syr:)

    SvaraRadera
  3. Håller med SiriR, mycket fint! Har varit inne här förut och kollat runt lite =)
    Kollade in knäppningen på den prickiga klänningen, jättefint verkligen. Hur får du dit "snöret" (handträns, heter det så? Jag är urkass på sytermer...). Har två klänningar till som ska sys klart, och jag har inga fler blixtlås, och knappar och knapphål tar för lång tid (och är tråkigt...).

    SvaraRadera
  4. Jättegosig morgonrock och finfin pyjamas! Här används också morgonrockar flitigt. När de blir utslitna/urväxta kommer jag med en beställning för det vågar jag mig inte på att sy själv!!!
    Ska du förresten med till kyrkan på måndag?

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!