måndag 12 mars 2012

Kakfat?



En del saker blir liksom aldrig färdiga. Som det där kakfatet som jag skulle göra redan förra året. Tallrikarna har legat alldeles för länge i skåpen och anledningen är ju för att jag inte hittat det tredje fatet. Och tiden att leta på loppis har inte riktigt funnits. Men förra veckan ville jag göra verkligen göra klart fatet och tittade i skåpen efter något som kan vara tredje våningen. Då hittar jag ett fat av samma märke som ett av loppisfynden. Samma kant och liknande motiv, hur kunde jag missa det? Det ena ska nu få vara högst upp och det andra längst ner Men något kakfat har det inte blivit i helgen men faten har används ändå, som uppläggningsfat till ostarna. Några bilder från middagen i lördags har jag inte tagit, det gjorde jag igår med resterna av middagen.

Små bakade potatisar som man fick fylla med laxröra eller skagenröra - ett litet tips: gör mindre potatisar, då kan man äta fler och variera rörorna

Räksoppa - räkskalen som blev över när vi gjorde skagenröra kokades det fond av så fick vi en liten förrätt också

Goda ostar ett måste och helst riktigt illaluktande varianter för de är allra godast

Saffranskaka till efterrät med grädde, turkisk yoghurt, florsocker, mandel och lingon.

Det var ju så fint att lägga upp saker på faten så jag nästan inte vill borra hål och göra ett kakfat av dem. Men kanske blir det så ändå för det är ju fint med kakfat också.

Önskar er en trevlig måndag!

Mia

6 kommentarer:

  1. Fina fat och god mat! Den där kakfatsidén ligger i mitt bakhuvud också, ska bara ... få tag på rätt tallrikar.
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott det låter! Riktig lyxsöndag!
    Även jag har fastnat på kakfats idén... Har blivit två fat hittills, man blir lite beroende :)
    Ha en fin dag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Blir det ett kakfat så blir det onekligen vackert. Vilka fina fat du har hittat! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Nydelige fat...både slik de er, men sikkert også som kakefat:-)

    SvaraRadera
  5. min mormor och morfar hade den där servisen, fast blå, och vi åt alltid efterrätt i skålarna... barndomsminne!

    SvaraRadera
  6. Äsch...de är ju så fina ändå (och mer lättdiskade) ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!